Nuffnang Ad

Sunday 29 August 2010

Menderma kepada yang memerlukan

Dah beberapa hari, we all mengemas rumah, and ketepikan barang-barang yang nak buang ke tong sampah ataupun mcm yang nak didermakan. Antaranya, carseat, buku-buku tinggalan penghuni lama, some baju and a fews bric-and-bracs.

We all tak tahu kat mana nak simpan sebabnya dah terlampau semak sangat dah rumah kami yang sekangkang kera nie...so udahnya we decided untuk mendermakan aje ker The Salvation Army aka Salvos. The Salvation Army nie adalah satu organisasi Kristian terbesar di dunia. Mereka nie memang salah satu badan yang telah berada semala 130 tahun di Aussie nie. Mereka bertanggungjawab untuk bab-bab kebajikan homeless people. Untuk winter baru nie, they all menyediakan makanan dan jugak meminta derma selimut kepada yang memerlukan.

Konsep kedai Salvos nie, kepada orang yang menderma barang-barang, nanti pihak berkenaan akan memilih, yang bersesuaian dn yng elok, pastu dijual balik kepada public. Yes !!! itu konsepnya...menderma secara percuma barang-barang, kemudian depa jualkan balik. Duit tu la yang digunakan untuk membeli segala barang keperluan homeless peoples. Mana barang-barang yang kita nak dermakan tu, just letak aje kat depan kedai Salvos nie, tak kira masa. Tapi baru-baru nie, ada jugak isu mencuri barang-barang derma nie oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. I thought all peoples here jujur, but ada jugak yang tak makan saman.

And tetiba I was thinking, ada tak konsep mcm nie kat Malaysia...I think Malaysian people masih tak dapat nak tak dapat nak terima pakai barang-barang 2nd hand nie. Maybe sebab kita rasa, kita masih mampu membeli yang baru. Here, 2nd hands goods mcm elok kualitinya. I think, kalau konsep kedai nie dibawa ke Malaysia, no more dalam suratkhabar, orang susah meraih simpati dengan meminta derma atau tiada lagi rancangan BersamaMu TV3.

No comments:

Post a Comment