Nuffnang Ad

Monday 6 January 2014

School assembly yang tinggal memories


Sesi persekolahan di Malaysia telahpun bermula, dan hari ini Danish dan Ryan memeulakan sesi persekolahan mereka untuk minggu kedua. Nanti I akan update serba sedikit ya. So far nampaknya okay aje semuanya, tak terasa lagi bebanan homeworks ataupun aktiviti yang lain.





Bila sekolah buka ni, mulalah I mengenang kembali kenangan Danish bersekolah di East Torrens dulu. Every Friday morning ada assembly dimana murid-murid yang berpeluang menunjukkan apa jua persembahan mereka untuk setiap kelas. I kalau Danish suruh datang assembly tu sure ada sesuatu samada die terima sijil ataupun buat show atas stage.

Students diberi peluang untuk menunjukkan bakat masing-masing serta mempunyai keyakinan yang tinggi untuk berdiri diatas pentas so taklah stage fright ataupun rasa tak confident bila nak bercakap mcm ni. Semua talk students yang buat kecuali bila ada pengumuman from the principal.
 
Walaupun ada kalanya Danish nampak macam malu-malu nak menari atau memnyanyi di atas pentas, tapi al least adalah juga confident berdiri dan bercakap menggunakan mic.
 
Memang seronok menyaksikan kanak-kanak membuat persembahan serta menunjukkan bakat mereka. Di Malaysia, hanya guru-guru serta Guru Besar yang boleh berucap, adakalanya meleret-leret sampaikan anak murid kat bawah dah tak boleh nak dikawal lagi.
 
Assembly pun taklah sampai sejam, dalam 20 minit pun cukuplah. Setiap kelas diberikan peluang untuk menunjukkan apa jua persembahan, tak kiralah menari, menyanyi ataupun story telling. 
 

Lepas habis assembly di gym, teruslah pi ke kelas masing-masing and sambung pulak sessi pembelajaran. I know for the last 2 days, Danish macam agak takut jugaklah nak masuk kelas di sekolah di Malaysia tapi I and Daddy Jack menunggu depan pintu kelas untuk memastikan agar dia rasa confident duduk dalam kelas itu.

No comments:

Post a Comment