Nuffnang Ad

Sunday 6 March 2011

Kenduri 7 hari

Kenduri arwah mak yang ke 7 hari telah selamat dilangsungkan di Nilai. Tapi tak ramai yang dapat menghadirkan diri sebab kenduri dibuat on Friday night so ada yang susah nak datang all the way from KL, dengan jalan jem apa semua so hanya beberapa keluarga aja yang sempat datang.

Biasalah, kalau kendui kendara dibuat di Nilai rumah Ucik and Cik Din tak sah kalau tak ada bakar-bakar nie. Salah satu hidangan wajib untuk tetamu nie. Kali ni, ada ayam and ikan bakar.

My cousin, Imam pun tumpang sama sibuk membakar ayam dan juga ikan. Cuti sekolah nie dah nak bersunat, sayangnya I tak sempat nak tengok..kalau tak boleh tunjukkan pada Danish yang die pun akan bersunat jugak satu hari nanti. I dah pesan, nanti masa Iman bersunat, kita buat webcam dalam klinik tu..hahahah giler tak?

Sessi bakar membakar dimulakan awal sebab lepas Isyak orang dah mula makan. I asked Cik Din beli aje BBQ set from Aussie, habis cerita...30 minit settle semuanya.

Alhamdulillah..ramai juga orang yang datang me majlis tahlil untuk mak. Antaranya jiran tetangga dan juga kawan-kawan Ucik and Cik Din, ada yang sampai tak boleh masuk, duduk luar ajelah.

Nak makan pun packed sangat nampaknya, ada yang ambik makan, just makan kat tepi jalan rumah tu aje.

The foods memang marvelleous, dimasak oleh jiran Ucik..Cik Saadiah sambil dibantu oleh Ibu, Kak Teh, Ucik and me. Hasil masakan memang menyelerakan kepada tetamu yang datang.

I made this Ikan Masin Goreng..tengah berkemas barang-barang ternampak ada seplastik ikan masin tak digoreng lagi so i decided I nak buat. Tumis bawang merah, putih and cili merah dan cili padi serta masukkan tomato, mmg terangkat.

Asam pedas Ikan parang, tak pasti samada Ibu or Cik Saadiah yang membuatnya

Sambal Udang Petai...aduhhh kecur pulak la I tengok gambar nie. I kalau bab-bab yang melibatkan petai memang tak dapat digambarkan perasaannya.

Ikan bakar, ada ikan kembung, keli and cencaru. I tak sempat nak merasa ayam bakar sebab dah sold out dah.

Ohhh Ibu memang terhebat di dalam membuat kuah durian ini. Sempat jugak merasa padahal orang kata durian bukan musimnya sekarang. Tapi Cik Din mengagahkan diri mencari durian semata-mata nak buat kuah durian ini. Terima kasih Ibu dan juga Cik Din atas usaha murni anda.

Sedap sungguh ikan bakar dimakan dengan bendi rebus..lama lagi nak dapat merasa makanan macam nie kan..di Adelaide nie susah sikit nak dapat ikan ala-ala Malaysia tu. Kalau ada pun ikan merah and ikan kerapu, boleh la yer dari tak ada langsung.

1 comment:

  1. ikan masin yg gina buat tu memang mampu buat org terliur tau!

    ReplyDelete