Nuffnang Ad

Wednesday 9 March 2011

Merewang-rewang

Masa I sampai di rumah, tengok Ibu sibuk membuat cupcakes yang akan diberikan kepada para tetamu. Yes !!! Ibu buat sendiri, sebanyak 1500 biji, siap toopping and some sugar coated. Gigih tak gigih Ibu menyediakan untuk tetamunya. All of our wedding preparation, memang Ibu akan sediakan sendiri, tanpa pertolongan sesiapa pun.

Bila masuk rumah, bau kek yang harum terus membuatkan I lapar. Banyak lagi kek yang harus diadun serta dibakar. Mujurlah Ibu telah mengimport anak-anak saudaranya untuk balik awal, menolong apa yang patut.

The boys pun teruja jugak nak membantu Ibu nak menaburkan the sprinkler ke atas kek. As usual, Sekali letak atas kek, Ryan akan masukkan ke dalam mulutnya. Kek pulak jangan cakap ler, entah berapa biji dah lebur dimakannya.

Afiiq, jejaka yang bertungkus lumus memasukkan kek-kek dalam kotak. Kalau Afiiq tak ada, tak tahulah macam mana kelam kabutnya we all. Afiiq nie anak Ucik, so kalau ada kenduri kendara, dialah yang banyak membantu. Tak memang tangan tgk die buat kerja.

Daddy Jack pun turut membantu dalam hal-hal production nie. Kek-kek masih banyak nak dimasukkan ke dalam kotak, after then nak kena ikat riben, tampal stiker dan macam-macam lagilah.

Kebetulan pulak pengantin nak pakai inai, nasib baiklah perkhidmatan ke rumah disediakan, so tak payah susah-susah pi kedai.

Gigih sungguhlah budak buat inai nie, begitu teliti kerjanya untuk memastikan inainya cantik dan memuaskan hati pelanggan especially pengantin la kan.

Ryan and Daniel agak tercengang-cengang jugak bila melihat Didi pakai inai. Sama sibuk jugaklah mereka berdua nie.



Para wakil KEMAS sibuk juga membuat persiapan antaranya membuat wajik untuk para pekerja yang lain. Tak payah suruh, tahu aje mereka nak buat apa untuk memenuhi keperluan pekerja yang lain.

I love wajik...especially yang masih panas-panas, ingatkan nak tunggu dan tengok cara buat wajik nie, tapi takut pulak kalau-kalau Ryan the Lion pun turut sama sibuknya, dahlah pakai kawah, kang tak pasal-pasal pulak benda lain yang jadi. Udahnya, tunggu dalam rumah, ada orang hantar yang dah siap ajelah.

Selain wakil bahagian KEMAS, ahli-ahli wanita UMNO pun turut sama membantu menguruskan hal-hal doorgift yang banyak belum dimasukkan ke dalam kotak. Mereka berkerja ikut shift, selalunya sampai pukul 5, semuanya akan berangkat balik dah.

While the pekerja menyiapkan all the wedding stuffs, pihak tuan rumah pun turut sama menyediakan hidangan makan tengahari dibantu oleh para wanita UMNO dan juga KEMAS. Kalau ikutkan Ayah, suruh beli yang dah siap aje, tapi since ramai yang membantu, we decided masak sendiri lagi bagus.

Bila dah siap semua, satu rumah dan para pekerja makan ramai-ramai, barulah nampak kemeriahan membuat persiapan perkahwinan. Kalau orang Johor kata, merewang.

Oh..pada I inilah yang I tungguh-tunggu selama berada di Adelaide, petai jeruk. Daddy Jack tak bagi I makan, tapi I makan senyap-senyap..tapi he still tahu kan because of the teribble smell. Hahahahah, nak buat macamana, kan..wife you nie orang Melayu, so benda-benda macam nie dah sebati dalam dirinya. Masa petai jeruk di ada atas meja makan, semua tanya mana dapat nie..semua pandang kat I, cos tahu, kalau ada petai jeruk nie tak ada orang lainlah hantunya, melainkan I seorang.

4 comments:

  1. rajinnya danish hehe..oh petai jeruk yg lazat. sama la kita kak hehe

    ReplyDelete
  2. aduhhhhh petai jeruk..lamanya tak makan..rindu

    ReplyDelete
  3. meriahnye kak.. petai tu best gak.. yum2..

    ReplyDelete
  4. Seronoknya..

    my dear..bukan merewang lah.. Rewang je...

    petai jeruk??? u makan??? best ke??

    ReplyDelete