Nuffnang Ad

Monday 16 May 2011

Special day for someone named TEACHERS

Today is a a special day for a teachers, termasuklah I walaupun dah setahun tak bergelar tenaga pengajar. Pengalaman menjadi tenaga pengajar adalah tidak semudah yang disangkakan, you diamanahkan untuk mengajar dan itu adalah salah satu tanggungjawab yang besar.Hasil didikan yang dihasilkan akan menajdikan mereka itu insan yang berguna untuk masa depan mereka.

I start my teaching days back in 2003, it all started in a small college in Taman Melawati. Dengan kemudahan yang tidak begitu memuaskan, the class environment, peralatan yang tidak mencukupi but Alhamdulillah, the students boleh menyesuaikan diri dengan keadaan itu dan mereka berjaya mengenggam sekertas bernama DIPLOMA.

Mereka-mereka ini bukanlah tidak pandai di dalam SPM sehinggakan kena masuk college yang kecil tapi demi semangat inginkan ilmu dan juga tunjuk ajar dan juga ingin meningkatkan taraf hidup, mereka tidak jemu-jemu belajar, dan juga dengan usaha mereka yang selama ini ada diantara mereka telahpun berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, bekerja sendiri ataupun makan gaji dengan pendapatan yang agak memuaskan.
Mereka masih menganggap saya sebagai guru mereka walaupun mereka telahpun beberapa tahun meninggalkan college, dah berumahtangga dan juga beranak pinak. Sehingga kini, mereka masih tetap menghubungi saya thru Facebook dan tak lupa kalau buat reunion memanggil saya. Terima kasih kepada my students from EDI or Strategy College. Kepayahan anda semua untuk belajar, memang satu kekuatan bagi saya.

Then, on 2007 I mula mengajar di UNISEL which is more tough sebab ianya bukanlah kolej yang kecil bertaraf universiti. Perception students juga berlainan daripada kolej kecil. I have take the challenge and Alhamdulillah so far tak ada masalah dengan students yang bertaraf universiti ini.

But, I think mana-mana tenaga pengajar pun akan sentiasa berhadapan dengan masalah pelajar, tak kira samada kecil ataupun besar. Kesabaran itu amatlah penting di dalam mendidik anak bangsa kita sendiri.

Mereka-mereka ini telahpun tamat pengajian mereka, ada yang telah menyambung ke peringkat diploma di UITM, USM, UPM malahan di UNISEL sendiri. Selamat berjaya wahai anak-anak muridku, semoga anda semua menjadi insan yang berjaya suatu hari nanti.

As for me, I miss my teaching day's life...berkomunikasi dengan students, melihat gelagat students, melayan karenah mereka, buat exam paper, vetting dan macam-macam lagilah as my normal teaching life used to be. But, I know, I ada tanggungjawab yang lagi besar memanti untuk 2 tahun ini, menjadi suri rumahtangga kepada seorang lagi yang bergelar tenaga pengajar juga.

HAPPY TEACHER'S DAY to Daddy Jack also...walaupun you pun sama juga, dah lama tak mengajar but to me you're still a teacher to me and our boys juga. You not only a normal teacher, but a lecturer who teach a person to become a teacher, lagilah besar tanggungjawab you.

Education's purpose is to replace an empty mind with an open one. Treat the students the way you would want to be treated. They may forget what you said, But they will never forget how you made them feel.

2 comments:

  1. Happy Teacher's Day Puan Gina.
    terima kasih kerana mengajar sy selama nie.memberi sy ilmu dan tunjuk ajar.menjadi tmpt sy meluahkan perasaan dan masalah.

    thanks for everything,Pn Gina.
    i love you..

    Love,aina.

    ReplyDelete