Nuffnang Ad

Tuesday 25 September 2012

Beraya bersama Adelaide's gang

Masih tak lambat rasanya nak post psl Raya, kut. Entah la, banyak benda dibuatnya sampai terlupa nak cerita pasal beraya bersama kawan-kawan di Adelaide ni. Pagi Raya, after sembahyang raya, we all bergegas ke rumah Hai. Tahun ni, rumah Hai menjadi tumpuan my Adelaide's gang untuk berkumpul after sembahyang raya. Masa we all sampai, tak ramai lagi yang sampai. Banyak makanan dah terhidang diatas meja antaranya nasi dan juga gulai daging. Husband Hai, Idris memang terror buat gulai daging ni. Bila diselidik, rupanya Cik Deris orang Kedah, patutlah sedap gulai dagingnya.

On 2nd Raya, dapat undangan from Abang Syed dan Kak Yat sekeluarga untuk beraya dirumahnya. Lepas Daddy Jack balik from Uni, bergegas la ke rumahnya.
Banyak makanan yang terhidang di atas meja, ada nasi beriani Singapore, rendang daging dan ayam, nasi impit, kuah kacang dan macam-macam juadah lagi. Bila tetamu datang, makin bertambahlah makanannya sebab tetamu datang membawa makanan sekali. Mak aii, sengkak sungguh perut I malam tu, makan macam-macam makanan. Tak cukup dengan makanan, tetamu dihidangkan pula dengan aiskrim sebagai
Seterusnya beraya di rumah Dr Kamarul and Kak Nana pulak dimana we all dijamu dengan nasi beriani dan juga mee bandung Muar yang super duper sedap. Adoiiii la, mana la tak gemuk bila beraya di Adelaide ni. Dulu sebelum pergi Adelaide, rasa macam ada ker peluang nak merasa makanan sedap-sedap macam di Malaysia, rupanya ada aje makanan yang sedap-sedap kalau bertandang ke rumah my Adelaide's gang ni. Macam-macam kepakaran rupanya.
Masa hari Along sampai di Adelaide ni, we all ada jemputan ke Majlis Aqiqah dan juga Rumah Terbuka Dr Azarisman dan Kak Rin. Since we all ada tetamu, minta kebenaran pihak tuan rumah untuk bawa sekali tetamu kami itu. Majlis dibuat di dewan salah sebuah sekolah di Adelaide ni, sungguh selesa dan siap ada dapur lagi. Makanan pun sama, melimpah ruah dengan lamb, mee goreng, ayam BBQ dan macam-macam jenis kuih lagi. We all tak duduk lama disini sebab nak bawa Along jalan-jalan ke City pulak.
Sebelum kami berangkat ke Melbourne, Kak Has and Abang Safizul menjemput kami pulak ke rumahnya. Katanya we all nanti tak sempat untuk ke birthday party anaknya so buatlah untuk kami dulu. Terharu sungguh. Since dah tak lalu dah nak makan rendang and nasi impit, kali ni mmg best..disajikan dengan nasi putih dan lauk asam pedas...Ohhh I memang berhantu dengan asam pedas ni, nak belajar buat dengan pakar-pakar disini like Kak Shidah yang terror dengan asam pedas Melakanya, oh sangatlah sedapnya. Tunggu Kak Shidah free sikitlah, sekarang ni sedang berhempas pulas menyiapkan thesisnya.





2 comments:

  1. last year beraya kat Malaysia kan? this year kat sana plak..but nasib baik ramai yang tak balik Msia..atlis terubat rindu ngan family.

    ReplyDelete
  2. Nor
    Haah, supposed pun tahun ni nak balik juga tapi disebabkan abg Jack nak datang so kenalah beraya di Adelaide, lagipun tahun ini ramai yang nak balik

    ReplyDelete