Nuffnang Ad

Thursday 6 February 2014

Koleksi berharga ku



Sesi membuka kotak yang sampai beberapa bulan yang lepas telahpun selesai. We all pun dah punggah dan pilih mana barang yang nak pakai dulu, then yang nak pakai kemudian. Buka kotak, nampak barang yang berbubblewrap tu tahu dah apa isinya. Macam Daddy Jack cakap, ni rumah bukan tahap banglo lagi dah ni, kena beli muzium terus. yer, memang tak dinafikan nearly 70% barang-barang kaca like Vision, Corningware dan juga Corelle yang I bawa balik, tak kiralah yang beli baru ataupun jumpa di Sunday Market. Ni pun gambar yang lama, sebelum punggah and balut masuk kotak.

Koleksi coffee perculator Corning yang menjadi pujaan semua kawan-kawan di Adelaide ni, dapat satu pun dah mcm tak tidur malam dibuatnya. 

Selain coffee perculators, banyak juga jumpa teaport macam ni, dari 4 cups sampailah yang 6 cups. Da abeberapa jenis bunga yang dah jumpa. Pernah dapat satu teko dengan harga 50 cent ataupun RM2 satu.
 
Antara koleksi pinggan mangkuk yang disimpan dan dikumpul selama ini. Dah nak dekat akhir-akhir nak balik, jumpalah beberapa ketul lagi sampaikan naik pengsan nak membalutnya.
 


Cawan pun ada juga yang dijumpa, tapi selalunya tanpa piring
 
Entah kenapa, I suka sangat mengumpul mug Corelle ni, yang jenis porcelin, tak suka jenis yang stoneware sebabnya berat sangat. Alhamdulillah, berkat 3 tahun duduk Adelaide, dapatlah mengumpul nearly 300 bijik mug corning ni.
 
Nasib yang sangat baik bila pergi Sunday Market bila ada satu ketika tu geng-geng yang selalu pi SM ni  pi jalan-jalan ke Adelaide Hills so dapatlah keajaiban yang tak disangka-sangka ini.

Kadang-kadang tu if bernasib baik, dapatlah jumpa set tea Portmeirion ni. I jumpa set ini sahaja, lepas tu terus tak jumpa. Ada dah PM kat Adelaide, kononnya dulu plan nak beli the dinnerset tapi bila dah ke hulu hilir mengemas barang, udahnya terlupa nak beli.

2 comments:

  1. waah.. gigihnya buat koleksi pinggan mangkuk. koleksi saya masih haru-biru. nak kena buat lawatan ke langkawi niii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la, saya pun nak gi jengah Langkawi jugak ni nanti

      Delete