Nuffnang Ad

Monday 19 May 2014

Cuti 1 May

Cuti 1 May lepas, we all apalagi ambil kesempatan untuk balik ke Kuantan. Dah lama rasanya tak balik so ada cuti panjang sikit ni baliklah kejap sambil jenguk-jenguk rumah di Kuantan pula. Walaupun Ibu dan Ayah seringkali balik KL, tapi sesekali tak salah jika we all pula yang balik Kuantan.

 
Bertolak lepas breakfast, then meneruskan perjalanan ke Pantai Timur. Cuaca pun taklah panas sangat, just nice aje. Kereta pun taklah busy mcm nak balik Raya ataupun cuti sekolah.

Dalam pukul 12 tengahari dah selamat sampai di rumah Kuantan. Panasnya tidak terkata, rasa berbahang sangat. Rupanya Kuantan dah agak lama tak hujan.

Biasalah baru-baru sampai, teruslah the boys menerkam kolam ikan ni dulu, nak bagi makan ikan.

Drum set ini Ayah yang punya. Zaman 60an dulu, Ayah merupakan salah seorang drummer untuk satu band, tak ingatlah pulak apa nama band tu. Tapi sayangnya bakat yang ada pada Ayah itu tidak diwarisi oleh anak-anak, menantu ataupun cucunya. Ayah pun selalu jugak main drum bila ada masa lapangnya. 

Pemandangan biasa bila waktu petang di depan rumah Ayah. Pukul 3 petang pun dah ada yang start main futsal dah, tahan panas sungguhlah bebudak ni.

Pagi-pagi harulah breakfast di De' Aisyah Cafe. I suka sangat nasi kerabu dengan ayam BBQ nya, sedap sangat sangat terpejam mata masa makan. Set lempeng cicah kari dan juga roti jala pun sedap juga.

Budak-budak ni main bola tak kira masa, pagi petang pun masih menendang bola di porch rumah sampaikan kereta semua kena bawa keluar untuk bagi peluang mereka ni menendang bola.

Kalau diam aje bebudak berdua tu, adalah benda yang dibuatnya. Ni pun ternampak tengah menangguk ikan ke sampah tah dalam kolam tu. Ada ajelah project mereka berdua nih.

Malam tu temankan Ibu ke Masjid Negeri, ada program kejap. Tapi me and kerinting hanya duduk luar ajelah, nak masuk tak boleh cos 'cuti' kan. Sambil tu layanlah kerinting ni makan kuih bahulu yang dibeli di gerai yang menjual sekitar masjid tu.

Pernah beberapa kali singgah sembahyang di Masjid Negeri ini, hopefully Ramadhan nanti bolehlah berbuka puasa di depan padang masjid lepas tu solat maghrib serta buat terawih sekali kat sini.
 

No comments:

Post a Comment