Nuffnang Ad

Wednesday 25 June 2014

Majlis aqiqah Haqq Akmani

Hari Sabtu if ada kelapangan memang akan singgah ke Pasar Tani untuk membeli barang-barang basah. Selalunya keluar pagi dalam pukul 7, sebab nak parking kereta dekat, kalau lambat memang kena parking jauh-jauhlah. Lagipun nak beli ikan ayam semua kena pergi cepat, kalau lambat dapatlah yang dah kena picit dan tak cantik-cantik.

Dah banyak dah gerai-gerai yang dibuka sekarang ni, even ada yang menjual grill lamb sekarang. Dulu suka beli yong tau foo dari seorang pakcik ni tapi sekarang dah tak ada dah.

Memang pantang lalu gerai makcik yang menjual sayur-mayur kampung ni. Banyak sangat pilihan sayur kampung serta ulam-ulamannya.

Hobi baru yang cuba disemai, teringin nak ada kebun sendiri. So far dah ada pokok cili, pegaga dan kat sini beli pokok kari dan juga limau purut. Insyallah, berjayalah hidup kesemua pokok-pokok tu hendaknya.

Petangnya ada majlis aqiqah anak saudara yang baru, Haqq Akmani di rumah adik I. We all bahagi-bahagikan kerja sesama adik beradik. I diminta memasak Nasi Arab untuk tetamu. First time masak nasi arab guna periuk atas dapur, selama ni guna periuk letrik aje. Alhamdulillah, semuanya menjadi.

Sekarang ni family we all if ada kenduri kendara tak perlu dah nak sibuk ambil tempahan kambing golek atau kebab sebabnya semua kelengkapan tu ada so kita just cari bahan-bahannya dan buatlah banyak mana yang we all nak.

 Alhamdulillah, majlis marhaban berjalan dengan lancar.

 Semua persiapan dilakukan sendiri oleh kami adik beradik

Masing-masing tak dapat menahan diri dari kepanasan sampai dah naik berlengas dah muka.


Semua juadah diatas dilakukan kami sekeluarga. Menu hari tu adalah nasi arab, kambing golek, kebab, laksa asam, rendang dan pulut kuning. Phewww, dah macam kenduri kahwin aje dah majlis rewangnya.

Tak sempatlah nak membuat kuih muih dan kek untuk tetamu, so itu ajelah yang dibeli dari kedai.Tak sabar nak tunggu merewang bila time nak buat open house Aidilfitri nanti...eh, eh puasa pun belum dah pikir pasal open house pulak, kan.
 

No comments:

Post a Comment