Nuffnang Ad

Wednesday 25 September 2013

Jom compose

Setiap 2 minggu sekali di area rumah saya di Adelaide akan ada green bin collection. Normally dulunya di dalam tong hijau ni kita buang segala pokok-pokok, daun-daun ataupun rumput-rumput yang dipotong ke dalamnya. Ada rumah yang ada, ada rumah yang tiada mcm rumah unit I dulu tak ada tong hijau ni, sebab tak ada backyard and pokok pun tuan rumah yang uruskan.
They all ni kan sukakan green environment so they start to menyuruh penduduk setempat untuk kempen compose ni.

The yellow bin untuk any recycle materials, the blue for every day punya sampah and the green one untuk organic.
 
Campbelltown City Council ni agak lambat sikit nak start, padahal council lain dah start project compose ni lama dah. Even ada council lain dah mula bagi compose bin untuk setiap rumah since last year lagi. Tapi early this year, I noticed dalam paper that my council start nak buat this project and I rasa so excited nak mencubanya juga. Each household dapat 20% off untuk beli their own compost bin kat sini, just bawa bil aje untuk pengesahan alamat.
 
My compose bin starter set, siap diberikan plastic bag yang made from corn starch so bila dicompostkan plastic tu boleh jadi bahan kitar semula.

Kedai ni banyak menjual barang-barang organic, suka lepak sini sambil membelek-belek some of the products. Selama ni ingat food aje yang organic rupanya banyak benda kat dah diorganickan rupanya. Sangat ketinggalan zaman rupanya I ni yer.


Hmm, dah beberapa kali datang beli beg plastic dah ada stok bin baru yang lagi best, hmm I ni kan pantang sikit tengok benda-benda yang cantik, so haruslah upgrade sikit walaupun ianya tong sampah. Hmm, beberapa hari sebelum balik Malaysia, Campelltown City Council dah nak start bagi compost bin ini kepada semua penduduk sekitar area Campbelltown start this November. Ciss, sangat tak adil but I pun dah start compost from awal kan, so taklah rasa frust menggiler. Selamat bercompost kawan-kawan yang masih berada di Adelaide tu.


No comments:

Post a Comment