Nuffnang Ad

Friday 8 August 2014

Persiapan raya

Masih sibuk bercerita tentang persiapan raya, maklumlah rayakan sebulan. Ni pun we all belum sibuk bab-bab open house semua lagi nih. So pagi Ahad tu, me, Ibu dan Ayah bergegas ke Pasar Besar Kuantan untuk menyediakan beberapa lagi bahan-bahan masak untuk Raya nanti. As usual, menantu hantu masih lagi sibuk tidur so I tinggalkan tugas menjaga the boys padanya.

Bertumpu kejap ke gerai-gerai yang wujud di luar pintu pasar. Gerai yang menjual daun ketupat yang masih belum dianyam serta yang dah siap dianyam malahan ada juga yang menjual ketupat yang telah direbus. Tapi tak berani nak belilah, takut sakit perut.

Anak-anak semuanya belajar tinggi-tingi, ada yang ambil Art Design tapi seorang pun tak pandai nak menganyam ketupat, so beli ajelah senang ceritanya.

Penuh orang dibahagian daging. Macam-macam jenis daging ada dari lembu, kambinng malahan kerbau pun ada juga. Beratus dan bersesak-sesak dalam ni sampaikan I tunggu kat tepi ajelah.

Orang bukan aje beli daging lebu, setiap bahagian lembu pun orang beli mcm tulang, ekor even kepala lembu pun ada jugak yang membelinya. I nampak macam orang Mynmar atau Vietnam yang dok usung kepala lembu tu kehulu hilir. Tak tahulah nak masak apa.

 Ibu pun sama sibuk membeli sayur-sayuran untuk masak kuah lontong nanti.

Heran juga bila tengok ramai orang membeli ketam, nak masak apa agaknya bila time raya-raya ni agaknya ya

Seronok tengok macam ni, tak kira apa jua bangsa dan agama, sama-sama beratur nak membeli santan.

Kedai rempah ratus pun berduyun-duyun orang juga

Dah settle di pasar, on the way balik rumah singgah kejap di Giant untuk membeli beberapa keperluan lagi, so dalam pukul 11am barulah sampai rumah, kemudiannya prepare untuk memasak pula.

Menyiapkan persiapan untuk membuat rendang rancak dijalankan antara Ibu dan Daddy Jack. First time Daddy Jack membuat kerja-kerja gini, selalunya tugas dia membersihkan rumah tapi since Bibik dah kemaskan rumah so kenalah menyibuk urusan dapur pulak.

Bukannya sikit-sikit daging yang nak kena diproseskan, dalam 5 kg daging lembu, 3 kilo daging rusa dan juga tulang lembu untuk dibuat kari. Hah, lepas proses terus masuk bilik nak berehat sebab kepenatan.

Rendang yang telah pun diletakkan atas dapur, memang nak masak rendang awal-awal so taklah berkejar-kejaran malam raya nanti.

Bersofa dan juga bermeja makan baru Kak Jah raya tahun ni. Alhamdulillah tapi cucu tidak dibenarkan bermain di area ni sebab warna sofa adalah cerah so kena main kat tempat lain.

 Malam terakhir Ramadhan, berbuka di The Shahzan dengan harapan dapatlah makan buffet tapi hampa sebabnya buffet dah tak disediakan lagi so makanlah a-la carte aje.

Lepas berbuka, terus menuju ke ECM lagi untuk membeli apa-apa yang patutu. MAC pun dah buka disini so bolehlah menjenguk if ada offer atau barang baru yang sampai.

Berminat pulak dengan Pandora yang hujung sekali tu tapi disebabkan kedainya dah hampir nak tutup soSA tu pun dah malas sangat nak melayan. Lain kalilah tu kena datang beli.

No comments:

Post a Comment