Nuffnang Ad

Wednesday 21 April 2010

Memetik strawberry

Selepas bermain-main dengan kanggaro, we all nak pegi memetik buah di ladang. Selama nie tak pernah seumur hidup memetik buah di ladang. Apa yang tahu, hanyalah makan sahaja.


Tempat tujuan adalah di Beerenberg yang terletak di Hahndorf, antara tempat paling cantik di sini. Ianya bermula pada tahun 1839. Beerenberg adalah tempat menghasilkan jam, pickels, chuneys, mustard, pemerap BBQ dan juga sos untuk resepi di kawasan sekitarnya.

Dan ya !!!!! Iany.a adalah ladang strawberry. Before this, my officemate. Azian ada membawa anak die buat field trip ke Cameron Highlands. Balik aje, die siap cerita yang tempat tu mmg sesuai untuk buat mcm educational matters, ada petik daun teh, strawberry dan macam-macam lagi. Dia siap suruh I bawak Danish lagi tapi entahlah yer, mmg I belum sampai ke Cameron Highlands pun..tak tahulah kenapa, rasanya pasal keadaan jalan die kut yang membuatkan I rasa macam tak selesa.

Tapi bila orang ajak, masing-masing berebut-rebut nak pergi petik strawberry sebab seronok. Lagipun, tgk keadaan cuaca la, Masa petik nie, suhu pun macam dah dah sejuk sikit tapi taklah panas sangat.

Kak Shidah and family. Paling rapat dengan kami sekeluarga. Susah senang, minta aje pertolongan dari die, Insyaallah, they all sedia membantu.


Baru ku tahy itulah pokoknya...macam nie rupanya ladang strawberry. Ada orang pesan, kat dalam tu makan sepuas-puasnya. No limit. And untuk collection, ambik seberapa banyak yang mungkin. Kalau nak makan tu, duduk aje kat satu tempat, petik terus ngan ngapppppp !!!!

Tak pernah tahu pun Danish the Menace minat makan strawberry nie.

Samalah jugak ngan Daddy Jack. Tapi kan, nie jujur yer, kalau you all pun tak makan strawberry, tapi bila sampai kat sini, mmg rugilah kalau tak cuba. Sebabnya, strawberry die manis sangat then besar-besar pulak tu. Pastu, yang makan lain, kutip nak bawak balik rumah lain. So, boleh kembung tau makan banyak-banyak.

I pun sama jugak..tak pernah nak suka strawberry, bila kat sini, rasa sedap sangat. Terus ambik bekas besar dan penuhkannya.

Ryan the Lion pun sibuk nak memetik jugak. Tak kisahlah, janji die diam, tak buat perangai. Dapat, terus masuk mulut.

Gigih untuk memetik strawberry, Its an experience for Danish the Menace for strawberry picking.

Menurut beberapa orang kat sini, buah-buah strawberry kat sini tak pernahnya putus, ada aje sepanjang tahun.

Tak pernah berkubang atas tanah. Orang lain makan strawberry, die dok makan tanah.

Hasil kutipan Danish. Tak bagi nak suruh die ambik banyak-banyak, takut tak termakan kesemuanya.

Antara botol -botol jem yang telah siap disediakan. Sayangnya, we all datang hari Sabtu dan dapur untuk proses jam telah ditutup. Rugi tak dapat tengok proses buat jam.

Antara barangan cendemata yang ada di sini. Rasa macam nak beli semua aje. Bila tunjuk gambar nie kat Ibu di Malaysia, die pun rasa macam nak beli. Tak apa, nanti bila Ibu datang sini, we all bawak ibu gi jalan-jalan kat tempat-tempat menarik disini yer.

Hasil kutipan kami...mmg sedap, besar dan manis sangat

2 comments:

  1. dip plak dalam cokelat..wah, terasa2 di tepi bibir ku ini..aduhai..pos laa kat aku sekilo.hikss

    ReplyDelete