Nuffnang Ad

Thursday 28 October 2010

Khas buat Ika

Salam Ika...walaupun Ika tak boleh membaca entry nie tapi Kakak rasa nak tulis jugak, untuk kepuasan diri sendiri.

Masih terbayang-bayang di mata Kakak bila kali pertama menjemput Ika di agensi, kira-kira setahun yang lepas. Ika hanya datang dengan satu beg galas, memakai skirt labuh yang meleret-leret, T-shirt dan juga tudung Indon yang beropol-ropol. Memang dah tahu, itu mmg trademark Indon. Masa Cik Puan Agen memberikan kata-kata amanatnya, masih terngiang-ngiang di telinga Kakak, suara Ika yang sayup-sayup mengatakan tak ada saudara mara di sini, and datang kerja untuk menyara keluarga di kampung dan macam-macam lagi ler.

Ika pernah bekerja untuk satu keluarga si Kuantan sampailah Januari 2009, dan balik ke kampung Ika semula. Setelah 2 bulan berasa di kampung, Ika tak betah duduk kampung, lalu ingin kembali bekerja di Malaysia tetapi dengan majikan yang lain pula. Kakak pula diperkenalkan dengan agen oleh sepupu kakak yang telahpun mengambil maid dari agen yang sama...so far, maidnya kerja dengan baik, dan itu membuatkan Kakak merasakan agen ini seorang yang berpengalaman. Setelak Kakak memberikan segala requirements kepada agen, akhirnya beberapa senarai pendek telahpun diberikan kepada Kakak. Entah kenapa, Kakak macam dah suka dengan profil Ika..even agen pun kata Ika nie bagus, tak ada masalah dengan previous majikan. Kakak pun called majikan lama, and they all cakap, mereka sayang sangat dengan Ika..sedih bila Ika nak balik. So, after berbincang dengan Daddy Jack, maka Ika menjadi pilhan kami. Ingatkan proses pengambilan Ika berjalan dengan lancar, tapi rupanya tidak....ianya terlalu rumit.

Pihak agen tak perasan pekeliling yang dikeluarkan oleh Imigresen bahawasanya pembantu rumah yang telah pulang, tidak boleh memasuki Malaysia selama 6 bulan..and Ika baru 3 bulan sahaja...and Kakak pun menggunakan apa juga cara untuk proses ini berjalan dengan lancar. Kakak sanggup gunakan pa acara sekalipun termasuklah menggunakan kawan Ayah untuk mempercepatkan proses kemasukan Ika nie. Akhirnya, Ika berjaya dibawa masuk dengan cara yang betul pada 30 April 2009.

Sepanjang Ika dengan Kakak, tak pernah pun Ika didera dari segi fizikal dan juga mental. Ika dilayan lebih kurang macam saudara sendiri, apa yang kami makan, Ika pun makan sama, malahan kalau makan diluar, Ika order lebih dari apa yang kami order eg Kakak order Iced Lemon Tea. Ika order Soursop Iced Blended, Kakak makan Mee Hailam, Ika makan Mixed Grilled,,tapi Kakak tak kisah, Kakak fkir, Ika penat tolong tgkkan the boys, so makan lebih dari majikan pun tak kisah, or maybe nak cuba merasa, kan.

Daddy Jack pulak tak begitu berkenan dengan cara pemakaian Ika, lalu diajaknya Ika pi beli baju-baju yang baru. Kakak masih ingat lagi, waktu mula-mula sampai, Kakak bawak Ika pi JJ AU2...bila sampai aje kat Women's Dept, Kakak pun cakap kat Ika..Ika pi la pilih baju untuk Ika..lama jugak Ika pilih..Kakak and Bapak duk melayan the boys kat bahagian toys, udahnya Ika datang kat we all dengan selonggok baju yang macam-macam fesyen...sekali bayar..nak hambik ko...RM400++++..Ada kami kesah..no !!!!! just bayar aje. Begitu juga dengan time raya, kami tak lupakan persiapan raya untuk Ika. Kakak pun, kalau pi mana-mana sure akan membeli something untuk Ika juga, bila memikirkan Ika melayan kami dengan baik.

Ika cakap dengan agen, Ika tak ada saudara mara di sini, tetiba Ika cakap dengan Kakak, nak pi tgk kakak Ika sebab mak Ika suruh..Kakak pun bagi ler..Daddy Jack pun okay. Agen cakap no handphone at all, tapi kami kesiankan Ika nak called kampung, kami bagi senyap-senyap tanpa pengetahuan agen, tapi rupanya kebaikan kami itu, Ika salahgunakan. Ika ambik kesempatan atas segala kebaikan kami.

Tapi kenapa Ika buat kami macam nie..Ika tipu and bohong kami...Ika balik Indon kata bapak sakit, dah nak mati dan Ika akan balik after sebulan di sana, dah beli tiket balik Malaysia...tapi rupanya tidak !!! Ika balik bukannya sebab bapak sakit, tapi Ika balik untuk kahwin dengan pacar Ika yang Ika jumpa di sini..Puas Ibu tunggu Ika balik pada tarikh yang sepatutnya Ika balik, semua orang risau sebabnya takut apa-apa yang terjadi pada Ika. Ika tak hantar khabar berita pun pada kami mengatakan Ika dah selamat tiba di Indon. Bila Ika tak balik, kakak pun risau juga sebabnya Ika masih di bawah nama Kakak, so taknak la ada apa-apa yang buruk berlaku, kakak pun telefon agen tanyakan contact no Ika di kampung. Bila agen tahu Ika balik tanpa pengetahuan agen, Kakak kena marah psl tak inform agen..Kakak cakaplah Ika balik sebab bapak sakit mcm nak mati sangat dah. So, agen bagi la contact no Ika di kampung and Kakak dan juga keluarga di Malaysia called bagai nak rak, tapi tak berjawab..udahnya bila agen called, barulah we all tahu kisah sebenarnya. Pelik, kan..bila kami called tak angkat, tapi agen called laju aje bagi feedback.

Dari agen kami tahu perkara sebenarnya bila agen cakap Ika mmg nak balik, tapi Kakak kena belikan tiket balik and bagi Ika cuti..kakak tanya agen, bukan ker Ika memang beli tiket pergi balik, and nak cuti apa pulak...masa tu barulah tahu yang Ika nie dah kahwin. Ika nak cuti sebabnya nak cuti untuk bersama suami yang bekerja di Malaysia. Mulanya kami macam nak bagi peluang kat Ika balik, sebabnya kami tak tahu perkara sebenarnya, maybe pikir, keluarga Ika dah erancang psl perkahwinan Ika and buat cerita bapak sakit, suruh Ika balik, tapi bila kami dapat cakap dengan Ika sendiri, baru tahu yang selama ini Ika bohong kami..Ayah Ika tak sakit..Ika tak beli tiket pergi balik...sampai hati Ika..semoga Allah SWT akan membalas segala perbuatan Ika.

Bila kakak dapat tahu, sedih bila Ika buat macam nie..sampaikan Kakak macam berdoa, Ika tipu kata bapak sakit, kakak doakan bapak Ika betul-betul sakit..sampai mcm tu sekali. Tapi Kakak redha dan bersyukur sangat-sangat..kejadian ini berlaku waktu Kakak menjaga the Boys, kalaulah kejadian ini berlaku waktu Kakak di Malaysia, mmg haru biru dibuatnya..lebur RM8,000 harga untuk mengambil Ika dan juga RM500 untuk memperbaharui permit pekerjaan Ika..dan udahnya, majikan pulak yang kena membayar RM250 bila mengisi borang maid lari di Imigresen.

Bilalah penderitaan majikan yang mengambil maid Indon ini akan berakhir yer..banyak kali kes bohong, tipu, berpura-pura, mencuri, dan macam-macam kes lagi, tapi kita masih akur dengan mereka.


13 comments:

  1. akak ina.. ida dah lama ikut blog ni.. tp skrg mmg tak leh nk open blog akak la.. dpt error.. miss your story a lot.. ni pun jenuh try nk tinggal komen..

    akak bg link fb.. leh ida add...

    ReplyDelete
  2. ika ika, kenapalah tak sedar dek untung yer...aduhai

    ReplyDelete
  3. diorg ni mmg tak bersyukur la akak dpt majikan baik..cuba duk nganbangsa lain..abis la kena dera..

    ReplyDelete
  4. gina,
    tak taulah depa-depa ini sebenarnya memang tak boleh bagi muka sangat,bak kata mertua Kassim Selamat dalam cerita P.Ramlee "ibu mertuaku".memang tak sedar diuntung.
    bak kata anak kak jana yang pula bongsu pula "nantikan je lah pembalasannya":(

    ReplyDelete
  5. mrs gina, mmg maid indon sangat baik depan kita tetapi sangat busuk hati dibelakang kita.. marilah kita stop mengambil maid indon or even pekerja2 indon ini... apa kata later u try finding maid from philippines pulak, insyaallah more better than maid from indon... cheers~

    ReplyDelete
  6. ruginya ..ika..dpt majikan yang baik mcm gina..tp taksedar diuntung ..

    ReplyDelete
  7. ya rabbi....
    geram betul!

    puan,saya punya keluarga pun ada pengalaman camtu...alhamdulillah sekarang da tak amek maid pun..mcm hape aje...

    kaki tipu tu,mmg ade kat semua endon yg dtg carik mkn kt cni!

    atok sy pn ad amek sorg endon ni,gaji mcm keje berat,mcm kerani..
    pdhal dia buat keje,mak aihh.pemaleh tahap gaban! dalam ramai2 yg penah jd maid kt umah,sorg aje baik sikit,huh...

    lain,curik duitnya,sihirnya,
    macam2....

    ReplyDelete
  8. mmg byk kes camni, tapi takde pembelaan, tapi sorang maid kena dera, heboh sana sini. bila majikan kena dera, takde lak sesape nak bela

    ReplyDelete
  9. alahh siannya Gina..luah perasaan nampak.. Akak dah pakai maid almost 13 years. Mcm2 pesen Tapi tak penah kena tipu cam Gina lah.. Satu je Gina.. depa ni jgn dibagi muka.. JANGAN..buat cam aku bos kau org gaji. Nampak zalim kan.. Tapi itu sebaiknya. Mesti ada gap...

    ReplyDelete
  10. hurm besa la tu pn gina... maid ni x bole pakai.. ishk akak sya ad maid jgak mula2 ok lama2 ko.. org suh jga ank dia bgayut bil tlefon mlmbung smpi 2000++ ni sumer kes bagi muka... don give a damn.. memg layk la maid ni kena dera dgan kaum len.. kalau tgok brita 2 pasl maid kena dera dgan cina la slalunya sya memg slahkan maid sbab dah taw grak geri dorg... sabr ek.. mis ya... kim slam family..

    ReplyDelete
  11. salam kenal cik gina...
    uhukssss...senasib la kita kena tipu ngan maid... :(

    ReplyDelete
  12. ni sama kes ngan maid family nor dulu. kater nak cuti hujung minggu..bapak bagi la sehari cuti waktu hari ahad tu. tapi bila tiap² minggu kuar, one day tu tak balik dah.

    waktu bapak cari jumpa la dier..ada kerja kilang kat kch. dier kerja ngan kami dah lama gina..tapi tak sangka leh benti kerja n pilih kerja kilang.

    pastuh bapak kater..dier kena bagitaw mak dier dulu. sebab waktu tu mak dier still kerja kat kedai bapak.

    pastuh..bila 6 bulan menghilang..datang jumpa kami bawak perut. bpaak nak halau tak sampai hati.

    kekadang diaorg ni tak sedar di untung..

    ReplyDelete