Nuffnang Ad

Tuesday 16 April 2013

Perginya Tok Abah kesayangan saya

Petang semalam, kira-kira dalam pukul 6 petang di Adelaide, I menerima satu perkhabaran sedih. Tok Abah kesayangan saya telahpun menghembuskan nafasnya yang terakhir di hospital. Inilah datuk yang paling rapat dengan I. Tok Abah ni ayah Ibu, so Ibu dah kehilangan kedua-duanya sekali.  Banyak kenangan saya bersama Tok Abah ini. Antara yang paling I tak boleh lupakan..kenangan mengajar mengaji bersama Tok Abah. Dulu Tok Abah merupakan imam dan juga ketua kampung di Kampung Bumi Hijau, Setapak. Selalu mengajar mengaji budak-budak di sekitar kampung tiap-tiap petang. Tak kiralah cucu atau tidak, bila kena marah tetap kena marah. My adik, Kak Nyah ada ceritakanserba sedikit jasa dan kenangan bersama Tok Abah.
ini Tok Abah Saya...

Anta saya naik Basikal Tua pergi Tadika Kemas Kampung Bumi Hijau. Balik Tadika,Tok Abah jemput saya.Tengahari saya tolong sikat kelimumur rambut dan cabut uban dia. Dapatlah upah 0.50sen.Petang pergi mengaji kat surau sbb Tok Abah saya Ustat.Saya pernah sekali kene rotan dalam surau sbb bergaduh dengan budak lelaki (ini kes kat sekolah lagi dah carik pasal).Sebelum maghrib saya ikut Tok Abah saya isi minyak generator sebab kitorang takde bekalan elektrik masa tu,maklumla setinggarden...Mandi petang kat perigi sebelum adanya kolah air kt dalam rumah. Kadang-kadang ada org datang rumah carik ustat sebab anak dorang degil,nangis malam,malas blaja,demam mintak Tok Abah buat air penawar.

Malam,tak cukup api generator,Tok Abah saya pam Lampu Gasoline. Kalau malam banyak kelekatu,Tok Abah Saya nyalakan lilin pastu mak letak lilin dalam talam takung air. Kalau saya kene gigit nyamuk,Tok Abah Saya sapu abu rokok kat tempat kene gigit,takmau bg rasa gatal.

Tok Abah Saya pandai bertukang. Frame Sijil Tadika saya Tok Abah yang buat,tapi frame tu dah tiada hangus masa rumah Ibu saya terbakar. Bila Tok Abah saya ketam papan,saya leka tengok dia buat kerja.Tok Abah Saya suka tunjuk cara sembelihan ayam,bile ada org mintak tolong,nanti saya kejar ayam tu sampai la tak bernyawa lagi.

Murah rezeki Tok Abah saya sebab dapat bukak kedai runcit. Apalagi Jajan,Asam dan Air Gas sentiasa saya kebas. Saya tahu Tok Abah Saya tahu saya ambil.Memang seronok bagai nak gila bile dengar pembekal-pembekal "regular" tok abah datang,masa ni la nak ngececk stok.Ah Chai & Babu adalah muka biasa yang selalu kene paw. Saya lupa nama orang yg supply ice. Tok Abah Saya ajar saya macamana nak kira duit jualan dengan cepat,bia senang nk pulangkan duit pembeli.

Tok Abah Saya suka bercerita,kalau cerita Zaman Jepun tak pernah lekang dia ingatkan saya. Dia angkat senapang lawan jepun dia juga sendiri lihat kawan dia kene pancung kepala dengan askar Jepun dalam kebun getah.Dia selalu ingatkan saya hidup kita susah masa zaman itu,awak sekarang dah senang..tapi itu semua jangan lupa (ye saya ingat abah.)

Al-Fatihah..
Menurut Ibu, Tok Abah dah seminggu tak nak makan dan minum. Dah nampak lemah sangat. Minggu lepas, Kak Cik pergi temankan Tok Abah di hospital. Ini gambarnya di hospital. Bila I tengokkan gambar ini, rasa sayu sangat sebab nampak sangat Tok Abah sedang sakit dan terlalu kurus.

Melihatkan gambar yang dihantar oleh sepupu I, Kak Teh membuatkan saya bertambah sedih. Bila wayar-wayar drip itu diletakkan sama, macam gambar arwah mak dulu.

Nurse terpaksa mengikat tangan Tok Abah di tepi katil sebab Tok Abah akan meronta untuk membuka drip tu. 


Al-fatihah buat Tok Abah kesayangan saya. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin.

4 comments:

  1. Al-fatihah, salam takziah kak...

    Teringat gak kat arwan nenek saya yang bila masuk wad tangan kena ikat sebab arwah nak turun katil...nak balik rumah..kesian, tp nak buat macam mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Yon Noy
      Nurse pun tak ada pilihan lain, kena ikat sebab die arwah meronta-ronta nak bukak drip tu.

      Delete
  2. Al-Fatihah. Semoga dia berada ditempat para solihin. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Eliss
      Semalam masa call makcik pun die cakap, masa nak cium jenazah semua orang ingat pada Gina sebabnya Gina cucu yang sulung belah mak

      Delete