Nuffnang Ad

Friday 10 July 2015

Ah-ma-zing Sahur

Ramadhan dah hampir melabuhkan tirainya so we all sekeluarga masih tetap bersemangat untuk meneruskan berpuasa sehingga ke akhirnya. Ini adalah kali kedua we all sekeluarga berpuasa di Malaysia after 4 tahun duduk di Negara orang. Memang banyak cabaran bila berpuasa di kala cuaca yang panas terik serta letih terkejar ke sana sini menguruskan rumah tangga serta hal anak-anak.

Ini juga adalah pengalaman berpuasa buat anak-anak I.  Yang sulung, Danish so far tiada masalah untuk berpuasa cos we all memang dah melatih dia berpuasa ketika umurnya 7 tahun lagi and since tahun ini Ryan juga dah 7 tahun so we all bersedia untuk melatih Ryan untuk berpuasa juga kali ini.


Kami sekeluarga mengamalkan cara hidup yang sihat. Jika bukan bulan puasa, I akan make sure semua orang dalam rumah ini memakan smoothies untuk sumber vitamin. Tapi sapa yang larat kan nak blend all the veges and fruits pada waktu subuh-subuh tu, itupun kalau tersedar sebelum habis sahur, kalau terlepas waktu sahur, berlapar la sampai waktu berbuka, kes naya satu keluarga.



Baru-baru ini ternampak TVC di TV tentang Horlicks. Lama dah tak minum Horlicks, last minum sewaktu menyusukan Ryan cos Ibu cakap Horlicks ni membantu menambahkan susu badan and its true !! So we all decided untuk menambahkan tenaga sewaktu berpuasa dengan minum Horlicks.

Pengalaman pertama Ryan untuk berpuasa adalah satu cabaran buat dirinya. Kena bangun sahur dan juga berlapar sampai waktu berbuka. Kadang nak tergelak tengok gelagatnya di meja makan. Bangun tidur kena dukung turun ke bawah sebab mata tak boleh nak bukak dah.


Sejak awal berpuasa lagi, I dah bancuhkan Horlicks untuk Ryan dan semua ahli keluarga minum untuk menambahkan nutrisi sepanjang hari. #sahurdenganHorlicks adalah satu pengalaman yang menarik tahun ini. Horlicks yang mempunyai 23 nutrisi tambahan serta mineral untuk memastikan anak-anak penuh berkhasiat setiap hari walaupun di bulan Ramadhan. 2 hidangan Horlicks Original & Chocolate Malt mempunyai 224% NRV Vitamin D dan 94% NRV Kalsium yang cukup untuk meningkatkan pertumbesaran anak-anak.


Alhamdulillah, dengan #sahurdenganHorlicks ini, Ryan kekal bertenaga walaupun ke sekolah, pulang pukul 4 petang tetapi tetap segar berpuasa walaupun ini adalah pengalaman berpuasa yang pertama.


I juga mencipta satu smoothies yang menggunakan Horlicks sebagai penyedap rasa. Blendkan semua buahan-buahan dan sayur-sayuran serta tambahkan serbuk Horlicks di dalamnya, terus masuk ke dalam fridge untuk diminum sewaktu bersahur. Rasa yang lazat dan kekal cergas sepanjang hari.

credit to Mr Googles

Selain #sahurdenganHorlicks, we all juga mencuba resepi biskut raya dengan menggunakan serbuk Horlicks sebagai bahan utama. Tak sabar nak makan biskut yang kami sediakan ini.



Apakah memori atau pengalaman Ramadan pertama anda atau anak anda yang paling manis? Sekiranya ada, kongsikan bersama-sama pengalaman anda itu di Horlicks Ramadhan Experience Contest. 5 pemenang yang mempunyai entry pengalam berpuasa paling menatik akan memenangi bekalan barangan Horlicks selama SETAHUN. Upload video menarik anda itu di Horlicks' FB page dan kongsikan kegembiraan bersahur itu dengan seluruh rakyat Malaysia.

2 comments:

  1. Seronok kan bila anak2 dh belajar berpuasa..mcm dania dh puasa seawal umur 5 tahun so I xde masalah..cuma sejak dia dh period dan hormon x menentu ni maka x cukup la pisa dia tahun ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah AS, anak-anak tahun ni dapat berpuasa penuh walaupun si adik tu tertinggal 2 kali...

      Delete