Nuffnang Ad

Thursday 8 March 2012

Accident

Isnin lepas, ada accident depan rumah. Hmm, rumah tepi main road nie memang akan meghadapi keadaan macam nie la. Selalu juga terdengar brek kereta, so tertunggu juga kalau-kalau terjadi accident, so dapatlah tengok dengan jelas sebab kejadian memang betul-betul di depan rumah. I tengah masak masa tu, dengar kenderaan maca emergency break them dum !!! kuat sangat..,tgk kat tingakp, sah ler, ada yang dah kena..Kejadian antara sebuah lori dan juag kereta yang dipandu oleh pasangan warga tua, nampaknya tiada kemalangan jiwa, tapi kereta couple tu memang teruk la sikit, kena hentam depan belakang.

Lepas aje, lori tu langgar kereta, apa lagi, berlari la orang membantu couple ni, even ada juga yang memberhentikan kereta, bukan nak tolong tengok, tapi tolong membersihkan serpihan yang ada di atas jalan agar tak kena kenderaan lain, terkejut juga tengok. I sampai tutup kuah yang sedang dimasak sebab nak tgk kejadian nie..sungguhlah kepochi, kan. Apa yang I perhatikan, within 5 minutes, polis dah tiba, satu dengan kereta biasa, dan satu dengan patrol car. Then, ambulance pun sampai, 2 biji juga. Efficient sungguh, tapi yang I noticed, kenderaan bergerak seperti biasa, tiada la jalan tu jammed sampai berjam-jam lamanya. Even yang berjalan kaki pun taklah sama sibuk di tempat kejadian. Polis siap ambik report disitu juga, so saksi yang nampak kejadian terus diambil statementnya disitu juga.

Tak lama lepas tu, bomba pun sampai. I heran juga, tak ada yang terbakar atau yang tersepit tapi rupanya disini kalau kemalangan melibatkan lori, bomba kena datang takut-takut ada orang tersepit. Hmm, macam tu. Pastu I tengok pihak bomba buka bahagian hadapan kereta untuk memudahkan pihak polis memeriksa keadaan dalamnya. After 10 minutes, semuanya settle, even the firemen siap sapukan jalan bersihkan segala serpihan kereta. Kagum sungguh. Dah settle dengan pihak bomba, tak lama lepas tu datang pulak tow truck unttuk menunda kereta ke bengkel. Yang lagi impressed, hanya pemandu tow truck itu sahaja yang terlibat, tiada pembantu atau beberapa org pekerja. Pemandu tu la yang menarik kereta ke atas tow truck, ikan dan jalan. Lepas tu jalan kembali seperti biasa, seolah-olah macam tiada apa yang berlaku. Heran sungguh...hmm, kalau accident terjadi di Malaysia ? Kita pikirlah sendiri yer..



3 comments:

  1. kalau kt malaysia mau makan 2 jam palig kejap.lepas tu jem..

    ujan pun jem.hihihiii

    ReplyDelete
  2. kena extra berhati - hati kan Gina.. Esp the boys tu..

    ReplyDelete
  3. efisyen betul..kalau kat sini...accident belah kanan..jam sampai belah kiri berkilo meter. polis amik record kat tempat kejadian...baru betul. tak payah nak menyusahkan mangsa yang dah susah.

    ReplyDelete