Nuffnang Ad

Thursday 4 April 2013

Harmony Day 2013

Setiap tahun, Australia akan merayakan Harmony Day pada 21 March. Harmony day ini bertujuan untuk memupuk budaya yang majmuk diantara pelbagai kaun yang ada di Australia ini. Warna tema untuk hari Harmoni adalah oren. Setiap tahun, sekolah Danish tak lupa untuk merayakan hari ini. Kali ni, Ryan pun berkesempatan untuk merayakannya juga. Ryan terlebih excited, his kindy teacher minta pakai baju warna oren tapi bila Danish pakai baju melayu, bersampin and bersongkok, die pun nak pakai juga. Bila sampai di kindy, teacher pun pelik. After terangkan about it, barulah cikgunya perasan, kenapalah tak buat mcm tu juga, suruh budak-budak pakai their own traditional costume.

Sambutan Harmony Day di sekolah Danish bermula at 12pm, sebelum lunch. Me and Daddy Jack berkesempatan untuk pergi meraikannya bersama. Masa we all sampai, Danish baru selesai his PE dalam gym. Disebabkan hujan diluar, so the parade akan berlangsung di dalam gym ajelah. No outdoor parade like selalu.

Kali ni meriah jugaklah sambutan Harmony Day di sekolah Danish, ada pelbagai jenis pakaian traditional yang dipakai oleh anak-anak dari pelbagai kaum. Ada yang from Korea, Sri Lanka, Mexico, Italy dan juga anak-anak Melayu yang sangat cantik berbaju kurung dan juga berbaju melayu.

Tahun ni tahun terakhir Danish merayakan Harmony Day disekolah ini, lepas ni balik Malaysia sambut Hari Kebangsaan pula la yer setiap 31 August.


Cikgu kelas Danish , Miss Natalie yang menggantikan Miss Shaw yang bersalin. Belum berkesempatan lagi untuk bertemu, having a casual chit chat with her. But selalu berkomunicasi thru communication books sahaja regarding Danish's progress.
 

6 comments:

  1. handsomenya ryan ngn baju melayu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Kak Atty
      Ryan seronok aje tapi Danish dah cemuih dah bila kena pakai on Harmony Day

      Delete
  2. salam


    satu aktiviti yang sangat sangat bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pB
      Memang satu aktiviti yang menarik, cantik tengok baju budakp-budak dari negara lain, sangat colourful

      Delete
  3. macam hr raya pulak tengok budak berdua tu pakai baju melayu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahha, time raya mmg lagi seronok, tapi kalau dah sejuk gigil tak adamaknanya nak berbaju Melayu, Eliss

      Delete