Nuffnang Ad

Sunday 9 October 2011

Tempoyak oh tempoyak

credit to Google Image

Ada one of my Adelaide's gang balik Malaysia during Ramadhan and Syawal. Baru-baru nie balik Adelaide dan membawa tempoyak dari Malaysia, tetapi malangnya telahpun dirampas kastam atas alasan tempoyak itu susu. Nak tersedak I masa I tahu cerita nie. Ada juga yang sanggup mengimport tempoyak dari Malaysia. Rupanya bukan kawan I nie yang pertama kali bawa masuk tempoyak, dah ada beberapa orang dah. Ada tu, siap angkut durian Malaysia lagi. Hebat betul penangan tempoyak nie, kan.

credit to Google Image

Rupanya, Kak Shidah pun pernah bawa masuk tempoyak dan lepas aje kat Kastam Aussie nie. Ikut nasib la kan. Lpeas tu, masa Kak Shidah bersembang pasal tempoyak, terkeluarlah pulak cerita sambal kayu tempoyak nie. Aduh !!!! dah 3 kali balik Malaysia, kenapalah tak terpikir nak makan nie. And now, tengok gambar nie, rasa terliur pulak rasanya. Nilah salah satu makanan yang rasa satu yang mustahil nak membuatnya di Adelaide sebabnya takkan nak pakai daun salad, oregano, rosemary ataupun basil pulak untuk daun-daunnya. Tunggu balik Malaysia nantilah.

2 comments:

  1. salam Gina,
    haritu I pun teringin sangat nak makan samabl daun kayu tuh. I hanya letak udang dan petai, yg penting ada tempoyak dan serai...ada jugaklah rasa sambal tuh. Kalau u ada daun kunyit lagi bagus. Tapi haritu ada jugak kawan I jumpa pucuk ubi tau dekat asian market.

    ReplyDelete
  2. Nanti kalau ada orang balik Malaysia, nak try suruh bawa masuk tempoyak, ada kata boleh aje bawak masuk

    ReplyDelete