Nuffnang Ad

Thursday 9 August 2012

Berbuka with Pegawai High Comm, Malaysia

2 minggu lepas, ada pegawai tinggi dari Imigresen Malaysia datang ke Adelaide. Mereka datang untuk memudahkan segala urusan yang berkaitan dengan dokumentasi warganegara Malaysia macam urusan passport, sijil kelahiran dan beberapa dokumen penting so tak payahlah orang-orang Adelaide pi ke Canberra sana untuk buat urusan dokumen. So, kebetulan pulak Daddy Jack and me is one of the AJK postgrad di Adelaide so we all pun buatlah majlis iftar untuk mereka.

We all masak secara potluck. So, masing-masing tolong menolong sesama sendiri, kesianlah pulak dengan tuan rumah nak kena siapkan semuanya.

Mood terlebih rajin so buatkan kuih badak berendam untuk dibawa ke rumah Mr Presiden. Lagipun ada lebih inti kelapa masa buat kuih gulung beberapa hari lepas.

Tuan rumah meminta I buatkan kari daging untuk makan dengan nasi beriyani. Since kena masak kari daging aje, so masaklah daging tu dalam sejam, so lembutnya daging tu. Semua orang ingat pakai pressure cooker, walhal pki periuk biasa aje cuma masaknya yang lama.

Tuan rumah menyediakan kuih bakar. I suka sangat makan kuih bakar since dari Malaysia lagi. Kat Adelaide teringin nak makan kuih bakar, buat sendiri la namun tetap sedap di tekakku.

Alhamdulillah, seronok dapat berbuka bersama kawan-kawan, kemeriahan terasa macam berbuka puasa di Malaysia aje.

Tuan rumah yang baik hati juga menyediakan laksa untuk tetamunya. So bila dah macam-macam jenis makanan, sengkaklah perut di bulan puasa nie.

Lepas solat maghrib berjemaah, masing-masing makan balik, yer la sebelum solat makan yang ringan-ringan dulu. Ambil fadilat berbuka, kang kalau terus berbuka dengan makanan berat, maunya tak boleh rukuk sebab perut dah penuh.

Sementara menunggu Isyak and Terawih, lepak dulu. Apalagi, makan and makan lagilah dengan kuih muih yang oenuh meja tu.

Dengan tak diangka-sangka rupanya salah seorang pegawai Imigresen, Nawal yang datang ke Adelaide tu kawan satu Uitm dengan I waktu di Melaka dulu. Sama komsis tapi cuma different level aje. Allah ! kecilnya dunia ini. Baru datang bertugas di Canberra tahun lepas and akan kembali ke Malaysia tahun 2014 nanti.

2 comments:

  1. macam2 menu yer. tu sonok kalau buat potluck tu :) eh, memang dunia semakin mengecik kan.pi sana pun jumpa kawan2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliss
      Even duduk oversea pun terasa meriahnya macam berbuyka di Malaysia, masing-masing tunjukkan kebolehan memasak apa pun jenis juadah. Tu la, tak sangka dapat bertemu after dah bertahun-tahun tak berjumpa

      Delete