Nuffnang Ad

Monday 27 August 2012

Riang Ria Raya

Raya pertama kami berkumual beramai-ramai di Thorndon park bersama-sama dengan seluruh warga postgraduates dan juga keluarga mereka. Masing-masing datang bergaya dengan pakaian raya yang cantik-cantik belaka. Kami berkumpul dari jam 12 tghari, dan persiapan dilakukan dari pagi lagi.

Me and Daddy Jack yang jadi penganjur majlis ini memandangkan Mr Presiden balik Malaysia untuk beraya so we all yang tak balik beraya di Malaysia ini ditugaskan untuk menguruskan majlis raya kali ini. Satu tugas yang berat juga sebab we all tak pernah nak handle majlis besar-besar macam ini di Adelaide ini.

Antara menu utama yang disediakan adalah satay yang dibakar sendiri oleh Farah dan suaminya Izwan. Nampaklah suasana beraya macam di Malaysia sikit, kan.

Anak-anak lah yang paling seronok sekali bila dapat berjumpa ramai-ramai macam nie, masa ni panggil nak suruh makan macam nak terkeluar anak tekak sebab asyik nak main aje. Bila nak dah balik, kemas-kemas semua barulah nak sibuk makan and minumnya. Tak apalah, mmg la berjumpa selalu disini nanti bila balik Malaysia entah bila kala pula berjumpanya.

Surah yang berjaya membuat gulai daging sebanyak 25kg sampaikan bila die called mak die di pagi raya bercerita pasal tu pun maknya di kampung tak percaya. Di Adelaide ni, macam-macam benda boleh jadi kenyataan. Yang tak pandai masak pun nanti bila balik Malaysia dah taraf Masterchef dah.

Majlis Riang Ria Raya kali ini turut meriah dengan kehadiran orang baru yang sampai di Adelaide ni, Is dan juga Ummi sekeluarga. Taklah mereka rasa janggal beraya di tempat orang, still ada suasana macam beraya di Malaysia juga.


Antara makanan yang pihak MYPSA sediakan adalah satay ayam, nasi minyak hujan panas, gulai daging, kuah kacang yang dimasak secara bergotong royong. Ada juga tetamu yang sudi membawakan kuih raya dan juga kek coklat sebagai menu tambahan.

Masing-masing puas makan and sambil bersembang-sembang, maklumlah sebulan berpuasa jarang berjumpa.


I sempat berjumpa dengan Kak Ani yang dikenali melalu FB group. Selalu bersembang kat online aje so kali ni tak sangka boleh berjumpa di majlis raya kali ini. Insyallah, lain kali bila ada gathering makan-makan lagi kita jumpa lagi yer kak.


Bila sessi bergambar beramai-ramai ni, macam-macam gaya ada, susahnya nak berkumpul serentak..bila dah berkumpul ada yang sedar anak tak ada sibuk main di padang, pastu bapak pula hilang ke tandas, macam-macam ragam ajenya.

Selain sesi bergambar, ada juga sesi memperkenalkan ahli baru MYPSA iatu keluarga Is dan juga Ummi dengan ahli yang belum berkesempatan mengenali mereka sekeluarga.

Bila dah menjelang petang, masing-masing sibuk bergambar, maklumlah semuanya cantik-cantik berbaju kurung raya, dan juga since makanan mmg ada banyak berlebih so we all pun bungkuskan makanan yang lebih untuk diagih-agihkan kepada tetamu yang lain.

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012
dari warga MYPSA, Adelaide


4 comments:

  1. meriah sambutan kat sana..semua happy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer Kak Atty, kenalah happy, sedih-sedih tolak tepi bila raya ni

      Delete
  2. bestnya...
    teringin pulak nak beraya kat negeri orang....

    ReplyDelete
  3. nampak meriah walau ditempat orang :)

    ReplyDelete